Saturday, October 29, 2011

Kahwin Muda

Hello mello 
zaman sekarang ni kalau kahwin muda org ckp,
'eh, da gatal sgt ke nak kahwin awal?'
pastu menjawab pulak,
'eh takdelah, nak elak maksiat'


ha betul la tu jawapan hamba Allah tu
dalam erti kata lain jawapan nya tu,
'saya nak bimbing dia
ada ke lelaki jawab camtu? ahaa

isu ni dah lama dah org pertikaikan
tambahan pula dlm zaman globalisasi ni *ha ayat power okay
tapi bila timbul isu ni, selalunya org tua susah nak bg permission
yelah kan, nama pun org muda
umur 24 tahun nak kahwin tu normal lah
tapi yg baru 15-23 tahun ni la yg dikatakan kahwin muda
hat ni org kata miang keladi nohh
hang duit tarak keja tarak
hang nk bg anak aku makan apa? batu?
gituu marah dgn galaknya org tua kita kan kalau tiba2 minta nak kahwin awal

aku ada seorang kawan ni, kahwin time form 4 rasanya *tak sure,
aku pun terkejut nak lompat cam beruk ha dengar dia kahwin dah beranak pinak dah,
aku tak berapa nak setujulah bila dgr,
tapi sape aku nk bantah kan,
yela wehhh SPM pon takdak lagii
yg laki tu tah sape tah aku pun tak kenal
parents kawan aku tu ye kan jela,
yg parents laki nye yg langsung tak nak jaga perasaan anak menantu dia
tak dtg pun time akad nikah
kalau aku jadi member aku tu, terasa sgt2
tapi member aku relaks je, dia terima jodoh dia
and alhamdulillah parents in law dia dah boleh terima after dia dapat anak
yelah nenek mana taknak tgk cucu dia kan?
you tell me


so bagi aku kalau aku ada anak,
tiba2 anak aku kemaruk nak kahwin dah
padahal baru 20 tahun
aku izinkan dgn syarat
lelaki tu bagus ibadah nya
sihat tubuh badan
pelajaran mantapp
hensemm hmmm hmmm, yg bolela pun green light la
*chop, ni aku ke anak aku yg nak kahwin ni? hahaha

ingat senang2 je ke org nak serahkan tanggungjawab tegur, bimbing anak dia sendiri kat lelaki yg akan hidup sampai akhir hayatnya?
no way mann
kalau ada tu terdesak nak duit gamaknya
mcm dah jual anak

tapi mcm kes kat Mesir ni lain pulak
perkahwinan dah jadi isu biasa *lumrah
sbb kat sini sumpah bahaya kalau keluar mlm2 tak pakai mushrif
mat arab kalau tenung kau lama2 tu, tandanya kau lain mcm
mcm apa, aku tak tau, tanya mat arab tu
tapi sejujurnya aku tak kuasa nak pakai mushrif
sbb bagi aku keluar dgn perempuan beramai-ramai dah selamat dah insya-Allah
baca ayat kursi
lelaki pun kata nak jd mushrif tapi dlm hati ?
menyusahkan
ehh ada ke org rasa pleasure kalau time kau tgh study or lepak2,
suddenly perempuan call kau
'saya nak pegi kedai kejap, penting ni, boleh jadi mushrif saya tak?'
tgk2 nak beli buah dgn air je
mmg gelak har har har la kan?
kalau pergi shopping pun nak mushrif, lemakkk ahhh

ok, dah melalut drpd soal kahwin awal ke mushrif pulak

so every year akan ada majlis meraikan pasangan pengantin
jgn terkejut sgt la kan
haha
it's normal
for me kahwin muda are sweet and reasonable
daripada kau tak kahwin langsung
kahwin muda kena jadi buah mulut
kahwin lambat pun sama jugakk
that's mean, mulut org kita toksah fikir sgt, yg penting you know how you manage yourself,
you can be better when you're married
'two is better than one'

angguk angguk
till then guys
Assalam


1 comment:

  1. Wuuuu~ post kawen la... nice one...
    Searching for the right person, is one of the most important part in our life...
    because we're going to spend the rest of our life with him/her....and insyaAllah together in Jannah of Allah...
    So, we don't know when would she/he appear..but she/he will, eventually...
    "Wait, and wait patiently, as he/she will definitely come to me"

    ReplyDelete

thanks for reading lovelies :D