Tuesday, February 15, 2011

bersyukurkah kita?

Hari ni sumpah aku bosan, bila bosan mula la menggodek internet ni, dulu aku pernah cakap kat sorang ni, aku takreti nk godek internet ni, aku bkn pro pon. sampailah sekarang, jujur aku ckp aku mmg takreti. asyik asyik bila buka internet benda wajib aku buka fb, movie korea, mail, blog. i have no idea what is going on here. so tadi aku godek blog aku sendiri, bila baca2 balik apesal mcm sejak kebelakangan ni post aku ntah merepek mende tah. then aku decide nk buat post yg bermanfaat sikit lah kan. ape salahnya. so sory guys aku mcm dah tak biasa nk typing benda2 rasional sikit sbb aku duduk rmh kerja on laptop, buka tv, dgr lagu, smbhyg, mandi, mkn minum, berkepit dgn hp padahal family aku dgn 3 org member aku je tau no baru aku. bukan ape, sejak stay egypt aku dah tak layan sgt sms ni, ape2 calling sbb lagi murah kat sana. bila kat egypt ade aje entry aku yg menarik sbb hari2 ada je benda best yg jadi. sampai sini belaka sume suruh cerita pasal rusuhan. haiyaa, wa tarak tau ma, itu hosni mubalak punya pasal kita olang kena tangguh kuliah, haiyaa manyak benci sama itu mubalak! nasib baik dia dah letak jawatan and kuliah akan start semula on 12th march 2011. hoorayy!!

-atok sedara tiri kat mesir-

ini hati aa kata macam ni 'haiya alfa, lu ni apa mcm kejap jelit2 mau balik malaysia sekalang lu jelit suka gembila mau balik egypt,manyak konfiuss maa!' haha
ala, aku suka sbb bila kuliah tak tangguh nnti boleh balik malaysia awal masa summer break, boleh raya kat malaysia doe, kalau balik lambat alamatnya raya kt egypt hishhhh nanti raya kat bangunan mara lagi, buat apee.. baik balik malaysia dpt pakai baju baru yg dibayar guna duit ayah, dpt duit raya, lemang, ketupat asli, main mercun!

lagipun kang sotset aku raya kat egypt, taknak taknak!
ok itu baru pendahuluan post aku. haha
isi penting post aku kali ni adalah tentang bersyukur
kalau dulu aku kat mrsm almost everyday akan cerita pasal bersyukur, tapi yg menarik nya pengisian nya berbeza, ustaz akan cerita mcm2 kisah yg berkaitan dgn bersyukur. and still nilai yg diselitkan was about bersyukur.
so kali ni aku pulak nak cerita tentang diri seseorang yg akan membawa inti kesyukuran.

kisah pertama :
masa dia sekolah rendah dulu, dia selalu ckp kat uminya,
'umi, sume org dtg dgn parents dorang amek report card tapi nana (bukan nama sebenar) dtg dgn umi je'
'nana, yg penting nana masih ada umi, nana kena ingat ada yg langsung takde umi and ayah'
kisah kedua :
masa sekolah menengah dulu, dia selalu merungut kat uminya,
'umi, sekolah jauhla, hari2 kena jalan kaki, dahla panas'
'nana, nana kena ingat ada org kena berjalan kaki lebih jauh dari nana, sekurang2nya nana jalan bwh rimbunan pokok sbg teduhan'

kisah ketiga :
masa kat sekolah asrama, dia mengadu lagi kpd uminya,
'umi, kat asrama ni ade je yg tak bole buat, ini takbole itu takbole, dahla mknn pon taksedap, kotor pulak tu,hish'
'nana, ramai lagi yg di luar sana menanti nak masuk ke asrama ni tau, ingat nana, kita bayar yuran setiap bulan pon rm30 je bermakna rm1 sehari utk bayaran makanan nana utk sarapan, lunch, hi tea, dinner, and supper. kalau tempat lain belum tentu dpt makan semewah nana tau'

kisah keempat :
selepas spm,
'umi, bosan la duduk rmh ni, hari2 hadap tv,laptop, dgr lagu, nk shopping takbole, umi dgn ayah pergi kerja!'
'nana, ade org takde tv, laptop, hp, dan kereta pon tapi dorang ikhtiar sesuatu utk manfaat keluarga, nana ade semua tu tp nana tak fikir ke sesuatu utk dimanfaatkan?'

kisah kelima :
masa di universiti, dia merungut lagi,
'umi, duit tak cukup, kwn2 nana sume kaya2, nana nk beli jgk ape yg dorang ada'
'nana, ingatlah ade org baju pon takde. hari2 kena menadah tangan minta simpati org, nana pula?'

hmm, mesti ada yg di antara kita pernah TER sebut ayat2 yg aku cerita tadi,
biasalah, manusia tak pernah puas dgn apa yg mereka ada.
aku SETUJU!
kalau ada yg kata aku puas je dgn ape yg aku ade, tunggulah kejap lagi adela yg ko tak puas hati.
sejujurnya aku pon pernah sebut ayat2 tu sbb tu bila difikirkan balik, kita selalu tak puas.
tahukah kita? tak puas dgn apa yg ada bermakna tidak bersyukur dgn apa yg Dia beri kpd kita.
TAPI..
jgn pula bila fail exam, alhamdulillah aku bersyukur! ha, kalau ade yg mcm tu balik rmh rendam kepala dgn air, istighfar banyak2!
jgn pula bila org memperbodohkan kita, alhamdulillah aku bersyukur! yg ni pon lama2 ada penyakit hati sbb dia tak dpt nk beza mana baik mana buruk.

ingat lah bila kita bersyukur, Allah sentiasa menambah rezeki kita! Allah itu Maha Adil!
aku pun dah belajar kepentingan bersyukur tu, byk benda jadi pada aku yg aku selalu putus asa dan tak bersyukur. Namun Allah itu Maha Mengetahui!
Dia kurnia kan ayah dan ibu yg selalu mengingatkan aku supaya BERSYUKUR KEPADA ALLAH!!
kita bangun tidur sebut alhamdulillah, aku masih boleh buka mata dan bernafas hari ini.
kita berjalan sebut alhamdulillah, aku masih boleh berjalan hari ini.
kita makan dan minum sebut alhamdulillah, aku masih boleh mengunyah dan menelan.
kita dgr bunyi cerek masak sebut alhamdulillah, aku masih boleh mendengar hari ini.
alhamdulillah aku boleh berehat dan tidur semula utk hari esok.

banyak kan benda yg patut kita syukuri. so lepas ni buat ape2 pon sebut alhamdulillah. :)
Assalamualaikum


No comments:

Post a Comment

thanks for reading lovelies :D