Saturday, February 19, 2011

respect others

alkisahhh taibbb.. tersebutlah kisahh taibbb..
just now, i went to kampar, perak for my aunt's wedding (cik rina) ceremony.
sebelum gerak, pekena roti canai tasteless dulu. =.="
then da sampai rm pengantin, dptlah tgk cik rina dgn persalinan biru muda.. simple je, takde tiara2 pun.. bgs2..
apa yang menarik perhatian aku apabila my aunts sume dok pesan itu ini kat cik rina ni, muka jgn berkerut, sapu bedak, kenapa tak pakai handbag cantik sikit, kain da basah sbb berpeluh sape suruh tak angkat kain, bla bla bla~~
yang aku ni, berdiri sambil sengih, sebab aku boleh rasa apa yang cik rina rasa, kalau aku pun rasa rimas! dahla time tu panas berdengkang!
but! still walau rimas mana pun aku kalau jadi cik rina, i will never melawan ckp my siblings.
that is the thing you should know! itu yang dipanggil budi bahasa kita sebagai orang melayu and orang Islam.

akhirnya tadi, berlaku sedikit kekasaran bahasa yang tak perlu aku ceritakan secara mendalam.

ok, disebabkan pendahuluan aku macam tu so aku akan cerita pasal respect others!
but remember before you respect others, respect urself first!
tapi apa yang aku nk highlight kat sini adalah hormat ilmu.
bukan susah pun nk hormat ilmu yang terbentang luas di muka bumi ni.
sebagai contoh yang paling mudah : buku
dalam buku ada apa? ada ilmu yang sangat bernilai!
so boleh ke kita letak buku kat lantai?
boleh ke kita duduk atas buku sebagai alas?
boleh ke kita tendang buku?
semestinya perbuatan yang aku sebutkan tu salah!

cikgu aku dulu pernah cakap time kitorang spm, kalau kita tak hormat ilmu yg ada dalam buku, berkat ke kita belajar? boleh ke Allah memudahkan apa yang kita belajar? ofcourse no.
sebab tu kadang2 apa yang kita baru belajar kita mudah lupa.

selain daripada tu, hormat tempat kita nak belajar, maksudnya kita kena sentiasa pastikan tempat tu bersih, barula senang nk belajar, kan?

dah2, lain2 lu pikirlah sendiri.
adios! assalamualaikum

2 comments:

thanks for reading lovelies :D