Thursday, April 12, 2012

pandai kan?

hello peeps..
today i wanna share kebelengguan para hadirin yg kullu arif..
bila yg bijak dgn bijak berbicara, pastilah yg kurang bijak akan terasa..
bila yg kurang bijak bincang dgn kurang bijak tiba2 yg bijak interfere..


situasi A:
Gigirl Q : weh tadi exam byk gila careless doe!seriuuusssly (dgn mata terjojol)


Gigirl Z : ah, ko, aku ni lagilaaa..

see? keadaan ni 100% akan jd selepas keluar dari dewan exam ye kekawan..
agak2lah ye org kanan kiri anda terasa tak? cuba agak..
sebaiknya, kita dah habis exam, susah atau senang jwb alhamdulillah jela..
ni bising kata kat semua orang anda salah 5 soalan..
nk banggakan apa? nk tunjuk anda salah sikit?
kalau takut ckp ni salah ckp tu salah..
sebaiknya diam..
kita manusia ni byk buat salah sbb mulut..
putus kwn sbb mulut, cerai sbb mulut, kan?

Dalam hadis yang diriwayatkan Tirmidzi dan Ibnu Majah, Abu Hurairah menceritakan apabila Rasulullah SAW ditanya sebab terbesar yang membawa seseorang masuk syurga, Rasulullah menjawab: 
“Takwa kepada Allah dan akhlak yang baik.”
 Apabila ditanya pula sebab terbesar yang membawa manusia masuk neraka, maka Rasulullah menjawab, “Dua rongga badan iaitu mulut dan kemaluan.”

lets quiet in some condition. fullstop.



situasi B :
Gigirl T & Gigirl Y : ni camne eh? aku tak fhm, ko fhm tak? (tanya berdua)
Gigirl P : ohh yg tu camnii, blablabla..
Gigirl T & Y : ohh camtuu..(pandailah tu konon) *pandang slek

see?
org tu nak tolong kenapa nak pandang mcm,
''hey kau pandai, kau pegi la ckp dgn org pandai''
i still don't get it..
then bila budak pandai tu tak dtg bercakap dgn anda,
anda kata,
''biasalah budak pandai, mana layak nk bercakap dgn kami, sombong.''
ini lah perangai paling dengki yg pernah aku tengok..
sesetengah org mcm aku tak bole terima lawak camni,
seriusly lawak ke?
bersangka baik boleh kan? :)
''sesungguhnya Allah mengetahui segala perkara di hati manusia''
insyaAllah aman dunia kalau semua camni..

semua cerita atas kalau anda terasa, manyakk bagus!
cerita atas byk kena kat aku sendiri
dan aku pun kadang2 terbuat, atleast aku sedar.



pau yg terangkat, XD




nak baju ni, nakkkk nakkk T__T
ok assalamualaikum beautiful's..

1 comment:

thanks for reading lovelies :D